“Uitzendbureau kiest vaker voor een 50-plusser”

Ondanks dat veel bedrijven er voorheen voor kozen om een jongere aan te nemen, aangezien een jongere over het algemeen een langere carrière voor zich heeft en een frisse wind in een organisatie kan vormen, zenden uitzendbureaus steeds vaker een 50-plusser uit. Zo hoopt de uitzendbranche de positie van de oudere werkzoekenden een nieuwe impuls te geven. Na de financiële crisis uit de afgelopen jaren en de afgenomen vraag naar oudere werknemers, lijkt er nu dus een ommekeer aan te komen. Althans, in het aanbod van de verschillende uitzendbureaus in Nederland.

 

Weinig vacatures voor oudere werknemers

Volgens brancheorganisaties ABU en NBBU is het voor 50-plussers nog altijd erg lastig om op de arbeidsmarkt een geschikte vacature te vinden. Nog steeds kiezen veel organisaties voor een jongere werknemer, mede omdat een 50-plusser over een aantal jaar opnieuw vervangen zal moeten worden en lastiger integreert in een onderneming. Om de groei van vacatures voor 50-plusssers te bevorderen en uitzendbureaus aan te zetten tot het bieden van hulp van 50-plussers, kunnen uitzendbureaus rekenen op een premie van 1.500 euro als zij een 50-plusser aan een baan helpen.

 

Ervaring in huis halen

Hoewel veel bedrijven kiezen voor de inzet van jongere werknemers, kan het voor bedrijven heel aantrekkelijk zijn om te kiezen voor een 50-plusser. Een 50-plusser heeft een schat aan ervaring, wat kan worden ingezet bij het verbeteren van de bedrijfsprestaties. Denk bijvoorbeeld ook aan het belang van ervaring op verschillende managementposities binnen een bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *